Prescription Pharmacy Rx News
Low Vitamin D Levels May Raise Heart Risk
Heart Disease (Coronary Artery Disease) Slideshow
Study Shows Vitamin D Supplements May Be Useful in Preventing Heart Disease By
Charlene Laino
WebMD Health News
Reviewed By
Louise Chang, MD
Nov. 16, 2009 (Orlando, Fla.) -- Some men with abridged levels of vitamin D in
their blood are at particularly high risk of developing heart disease and
weakened bones that can lead to osteoporosis, researchers report.
In a study of more than 1,000 men, those with abridged levels of both
vitamin D as well as the sex hormone estrogen were at significantly increased risk of
having cardiovascular disease, says study head Erin Michos, MD, a cardiologist
at Johns Hopkins.
"They were as well as at dramatically increased risk of osteopenia," or bone loss
that can lead to osteoporosis, she says.
"Our results suggest that vitamin D supplements, which are already
prescribed to treat osteoporosis, may as well as be useful in preventing heart
disease," Michos tells WebMD.
Men with abridged levels of vitamin D as well as testosterone, on the other hand, were
not at heightened risk for heart disease or osteopenia.
Role of Estrogen as well as Vitamin D
The recent findings build on previous studies showing that abridged levels of
vitamin D as well as estrogen, a sex hormone found in differing amounts in men and
women, are independent risk factors for developing plaque-laden arteries and
weakened bones.
The recent study confirmed that men who had abridged levels of estrogen were at
increased risk of both heart disease as well as osteopenia.
As well as incase both estrogen as well as vitamin D levels were depressed, the men's rates of
heart as well as bone disease were even higher, Michos says.
Michos as well as colleagues now plan to analyze blood samples from women to see if
the alike results hold real for them. Studies are as well as under way to determine
whether vitamin D supplements can incision the risk of heart attack, stroke, and
osteoporosis.
The findings were presented at the annual meeting of the American Heart
Association (AHA).
How to Get Enough Vitamin D
Previous research showed that 41% of men as well as 53% percent of women are
deficient, with vitamin D levels below 28 nanograms per milliliter, Michos
says.
The Institute of Medicine suggests that an adequate daily intake of vitamin
D is between 200 as well as 400 international units for kids as well as adults up to age
70. But Michos feels this is inadequate to achieve optimal nutrient blood
levels.
Michos recommends that men as well as women boost their vitamin D levels by eating
diets rich in fatty fish, such as cod, sardines, as well as mackerel. She also
suggests consuming fortified dairy products, using vitamin supplements, and
briefly exposing skin to the sun's vitamin-D-producing ultraviolet light.
AHA spokeswoman Alice Lichtenstein, DSc, a nutritionist at Tufts University,
says the recent studies add to growing evidence suggesting a link between vitamin
D insufficiency as well as cardiovascular disease.
But until well-designed studies show that vitamin D can improve heart
health, people should refrain from using mega-supplements on their own, she
says.
"People sometimes think incase a little is pleasant, a lot is best. But that's not
always real. Too much vitamin D can build up as well as be toxic to organs similar the
kidney," Lichtenstein says.
Abridged Levels of Vitamin D Linked to Stroke
As well as at the meeting, Utah researchers reported that abridged levels of vitamin D
may raise the risk of stroke, heart disease, as well as death.
The researchers followed 27,686 people, ages 50 as well as older, with no history
of cardiovascular disease. The participants were divided into three groups
based on their vitamin D levels: common (more than 30 nanograms per
milliliter), abridged (15 to 30 nanograms per milliliter), or very abridged (less than 15
nanograms per milliliter).
After one year, those with very abridged levels of vitamin D were 77% more likely
to die, 45% more likely to develop heart disease, as well as 78% more likely to possess a
stroke, compared with people with common vitamin D levels.
"We concluded that among patients 50 years of age or older, even a moderate
deficiency of vitamin D levels was associated with developing coronary artery
disease, heart failure, stroke as well as death," says researcher Heidi May, PhD, an
epidemiologist with the Intermountain Health examination Center in Murray, Utah. SOURCES: American Heart Association Scientific Sessions 2009, Orlando, Fla., Nov. 15-19, 2009.
Related Medications and Drug Categories:Related Rx NewsKids of Unhealthy, Disadvantaged Moms More Likely to Be Sickly - August 23, 2011 02:01:02
Tweet
Baby Development Slideshow Pictures
Children' Scientists Spot Source of Hurdle to AIDS Vaccine - December 21, 2009 17:02:15
AIDS Retrospective Slideshow
FRIDAY, Dec. 18 (HealthDay News) -- Researchers possess identified Health Highlights: July 23, 2009 - July 24, 2009 16:01:17 Health Highlights: July 23, 2009Here are some of the latest health as well as health examination news developments, compiled by editors of HealthDay:Senate Puts Off Vote on Health-Care LegislationDemo Chronic Constipation Appears to Be Increasing Among Kids - November 2, 2010 09:01:06
Heartburn: Foods to Eat, Foods to Avoid Slideshow Pictures
Digestive Disease Myths Slideshow Pict Only Rare Fractures Linked to Osteoporosis Drugs - March 25, 2010 19:01:02
Osteoporosis Slideshow
Lower Your Risk of Osteporosis Slideshow
|